PENGURUSAN PELAJAR
1. PERTUKARAN KOLEJ KOMUNITI
1.1 Pelajar TIDAK dibenarkan bertukar kolej semasa sedang mengikuti sesuatu SMK.
1.2 Pelajar dibenarkan memohon terus ke kolej yang dikehendaki setelah tamat menjalani setiap SMK.
2. PERTUKARAN PROGRAM
2.1 Calon yang belum mendaftar
Semua rayuan pertukaran program hendaklah dikemukakan oleh calon kepada Kolej Komuniti yang ditawarkan. Keputusan rayuan akan dimaklumkan oleh pihak Kolej Komuniti kepada calon.
2.3 Pelajar yang telah mendaftar
Rayuan pertukaran program perlu dikemukakan kepada pihak Kolej Komuniti berkenaan dalam tempoh TUJUH (7) hari dari tarikh pendaftaran rasmi (rujuk Lampiran F). Keputusan rayuan akan dimaklumkan oleh pihak Kolej Komuniti kepada calon.
2.3.1 Pegawai Pengambilan hendaklah melaksanakan langkah berikut:
i. Meminta pelajar mengisi Borang Permohonan Pertukaran Program.
ii. Mengemukakan borang kepada KJKK/KJ untuk kelulusan.
iii. Menyerahkan salinan borang yang telah diluluskan kepada pelajar.
2.3.2 Pelajar yang berjaya perlu melapor diri untuk SMK baharu dan tidak
dibenarkan kembali ke SMK sebelum ini.
2.3.3 Pengawai Pengambilan perlu berhentikan pelajar tersebut dari SMK asal
dan mendaftarkan semula pada SMK yang baharu di dalam Sistem iDBMS.
2.3.4 Pelajar perlu membayar semula Yuran Pengajian bagi SMK yang baharu.
3. PENANGGUHAN PENGAJIAN
3.1 Semua rayuan penangguhan pengajian hendaklah dikemukakan oleh calon
kepada Pengarah Kolej Komuniti. Pemohon perlu mengisi Borang Penangguhan
Pengajian (rujuk Lampiran G). Sila sertakan dokumen sokongan (surat rayuan
pelajar / ibubapa / penjaga atau laporan kesihatan) jika ada.
3.2 Keputusan rayuan akan dimaklumkan oleh pihak Kolej Komuniti kepada calon.
3.3 Bagi pelajar yang tidak menghadiri kesemua kelasnya melebihi 25% dari keseluruhan jam kehadiran akan diklasifikasikan sebagai Pelajar Lari dari Pengajian dan ditangguhkan secara automatik. Pensyarah kelas perlu mengisi Borang Penangguhan Pengajian pelajar tersebut (rujuk Lampiran H).
4. BERHENTI PENGAJIAN
4.1 Pegawai Pengambilan Kolej Komuniti hendaklah melaksanakan langkah-langkah berikut:
i. Meminta pelajar mengisi Borang Berhenti (rujuk Lampiran I).
ii. Menerima keputusan daripada Pengarah dan memaklumkan keputusan permohonan kepada pelajar.
iii. Mengedarkan salinan surat makluman tarikh kuatkuasa berhenti jika
diluluskan kepada:
a. KJKK / KJ / Ketua Program / Pensyarah Kelas
b. Pegawai Hal Ehwal Pelajar
c. Pegawai Peperiksaan
4.2 Mengemaskini data pelajar dalam pangkalan data.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan